Стативи Benro с гаранция за здравина и надежност

Днес ще говорим за стативи. Скоро не съм го правил, а често в някое от ревютата споменавам за това колко е добре да имаш статив под ръка. Ще ви запозная с Benro. Марката предлага качествени изделия, а съотношението цена качество е доста повече към качеството.

Писал съм преди време за конкретен модел статив, който използвах за студийна фотография. Може би съм леко пристрастен, защото през ръцете ми минаха няколко различни модела и ето наскоро пак се оборудвах с една от новите им разработки. Обещавам да издам кой модел в момента ми е легнал на сърцето, малко по-нататък във времето. Преди това искам да взема назаем няколко реда от една предишна статия за това защо е добре да имаме статив.
Когато си купиш чанта или калъф, в който да си носиш фото камерата това означава, че си сериозен потребител на техниката и обичаш да си я пазиш. Когато си вземеш статив това означава, че сериозно си се заел да се занимаваш с фотография.
Стативът е сериозна крачка напред. Всеки професионален фотограф има някои даже и по няколко за различни цели. Любителите, за които фотографията е страстно хоби също започват да се оборудват с такъв полезен аксесоар. Защо е толкова важен и полезен? Ако е хубав слънчев ден и имаме много светлина може спокойно да се снима, без да се притесняваме, че снимката може да се размаже от неволно трепване на ръката. Ако правим нощна снимка знаете, че там експозицията е дълга от порядъка на няколко секунди и няма ръка способна да седи няколко секунди, без да трепне, а всяко трепване води до влошаване на снимката. Употребата на статив е задължителна. Разбира се статива не се използва само за нощни снимки. С него може да правите снимки през деня, които да сглобите после в панорама, ако снимате макро, където точката на фокус е много плитка също е добре да се ползва, а и да не забравяме, че ако имате статив то може да присъствате и на снимките, които си правите с приятелите, просто оставяте камерата на стативчето пускате самоснимачката и тичате бързо при приятелите. Усмивка…
Така, до тук със заемката.
Стативът е сериозна инвестиция. Той не е аксесоар, който се сменя често. Винаги съм заставал за идеята, че е по-добре да вземете здрав и стабилен модел, който логично е и по-скъп, вместо да смените няколко евтини и паянтови. Добрият статив освен стабилна работа на фото или видео камерата, гарантира и минимален риск от… падане например.
От главата за краката… май така се казваше… или от вратата за краката… както и да е. Ще започна с от горе на долу, тоест с главата на статива.
При Benro има два основни типа глави: три позиционни и ябълковидни. Да, има и видео глави и специални глави, но за тях обещавам да поговорим следващият път. Днес ще се спра основно на фото стативите и съответно главите за фото стативи.

Три позиционните глави са стара класика. С тях може да променяте положението на камерата в три посоки. Предназначени са бавна, спокойна и прецизна работа. Предлагат се в три размера в зависимост какво тегло са проектирани да носят. Плочката за закрепване към камерата е отделяща се, а самата основа на която се поставя плочката е с автоматично заключване. Носят името Benro HD и има 3 модела: HD1 (товароносимост до 5 кг); HD2 (до 8 кг) и HD3 (до 12 кг).
Дълги години работех с три позиционна глава, дали в студиото, дали сред природата да правя HDR или панорама. Не ми харесваше как трябва да непрекъснато да освобождавам ръчката на някоя равнина и да местя и да затягам и така… след това се появиха ябълковидните глави.
При Benro има 3 типа ябълковидни глави: стандартни, прецизни и висок клас прецизни с панорамна опция. Може би производителя да не ги е класифицирал точно така, но на мен ми се струва подходящо разделение.

Стандартните ябълковидни глави. Носят името Benro BH и от тях има 4 модела според натоварването, което могат да носят; BH00 (2.5 кг); BH0 (4 кг); BH1 (6 кг) и най-голямата BH2 (до 8 кг). Плочката за закрепване към камерата е отделяща се, а самата основа, на която се поставя плочката е с автоматично заключване. В зависимост от размера на главата при HD и при BH размера на плочките е различен, няма как плочка от малка глава да стане на голяма глава и обратното.
BH главите имат само един затягащ винт и той освобождава ябълката и заедно с това панорамното въртене на главата. Тук се показва 1 вия недостатък на този тип глави – не може да направите точна панорама, защото не се върти само по панорамната ос а във всички посоки. Друг недостатък е веднъж освободена, ябълката се върти лесно и кадрирането не е особено прецизно. Предимството е бързината, лекотата на управление и доброто стягане. Да не забравя и цената. Тези глави са най-евтини спрямо всички останали.
Прецизните ябълковидни глави.

Тези глави се появиха наскоро и са нещо средно между стандартните и най-високия клас ябълковидни глави. Носят името Benro N и от тях има 4 модела според натоварването което могат да носят; N00 (4 кг); N0 (6 кг); N1 (8 кг) и най-голямата N2 (12 кг). Плочките се отделят, но тук вече имаме плочки тип Arca Swiss със защитен механизъм срещу неволно освобождаване. Съществуват десетки видове като дължина и функционалност Arca Swiss плочки и те са взаимозаменяеми независимо от размера на главата. Просто казано на малка и на най-голямата глава могат да се поставят еднакви плочки. Самите стандартни плочки са много компактни и често фотографите не ги свалят от камерите си.
Управлението при Benro N главите е с основен и помощен винт. С помощният винт се настройва степента на фрикция на ябълката – по-стегната или по-хлабава и от там по-леко движение на камерата при кадриране или по-трудно. С основния винт се затяга ябълката след като сме кадрирали. И тук основният винт отговаря за стягането и панорамата едновременно – тоест няма как да направите добра панорама с този тип глава.

Ябълковидни глави от висок клас
Това са най-добрите глави на Benro, (по мое мнение) носят името Benro B и се предлагат 6 модела: В00 (6 кг); В0 (8 кг); В1 (12 кг); В2 (16 кг); В3 (30 кг) и най-голямата В4 (до 40 кг).
Следвайки градацията тези глави като своеобразен връх предлагат най-доброто управление. Тук вече има 3 управляващи винта: панорамен (благодарение на който и с помощта на градуирана скала могат да се правят лесни панорами), основен и помощен. Вече описах как работят помощният и основния винт. Може би е добре да спомена как точно се използва помощният. В зависимост от теглото на камерата и закаченият за нея обектив трябва да настроите ябълката да се движи така, че да има известно съпротивление, нещо като псевдо флуиден ефект. Сами ще се убедите колко по-лесно се кадрира когато главата има доза съпротивление сравнено с това да се движи напълно свободно. Не пренатягайте фрикцията, не е нужно да се борите като прасе с тиква за да кадрирате. Ако смените обектива с по-лек или по-тежък пренастройте отново фрикцията за да запазите подходящото съпротивление. За затягане на главата използвайте основният винт.
Плочките на Benro B главите е Arca Swiss стандарт. За тях вече говорихме и знаете какво е тяхното удобство. Леглата, в които лягат плочките имат фиксиращ винт, който затяга плочката и също така изпълнява ролята на предпазител от неволно освобождаване. Подобно на шишетата с лекарства, които трябва да натиснеш капачката, за да я развъртиш, тук трябва да се издърпа винта за, а премине на резба, която да позволи сваляне на плочката. Максимална сигурност, както и да го погледнеш.
Няколко неща и приключвам с главите. Всички глави са направени така, че да се поставят на основи с резба за присъединяване стандарт 3/8 или с преходник (в комплекта) към стандарт ¼. Всички глави са метални. Всички глави имат вградени нивелири. Всички глави идват окомплектовани с плочки (тези с Arca Swiss стандарт може в последствие да смените с плочка, която отговаря на специфични ваши изисквания).
Сега да поговорим и за основите на които се закрепват главите за да се получи завършен статив.
Като производител на професионална техника, Benro могат да ви предложат широка гама от стативи в комплект с глави или само основи. Основно са разделени на базов и професионален клас. Хубаво е да знаете, че всеки статив на Benro идва с калъф за носене.
Започвам с базовия клас, защото там нещата са по-лесни

Алуминиев статив BENRO T600EX и BENRO T800EX
Тези два модела са хм, бих казал малко странични независими модели сравнено с всички останали стативи на Benro. Здрави стативи от базов клас предназначени за DSLR камери от нисък среден клас, тоест нещо като моделите Canon 1100D; 650D или 700D, Sony A58/57/65, Nikon D3200/5200. Да споменавам ли без огледалните камери? Да няма никакъв проблем с нито една от без огледалките които са на пазара, те са достатъчно леки и компактни. Стативите са окомплектовани с три позиционна глава предлагаща прецизна работа, както и опцията за панорамно снимане. Централна колона е назъбена и се вдига лесно посредством манивела. Както предполага името им краката са алуминиеви а системата за затягане на краката е посредством щипки. Общо взето това са модели, които позволяват да закрепите надеждно камерата и да правите снимки. Няма възможност да лягат ниско до земята, да позволяват снимане от ниско на камерата или да застават на повърхност с различни нива. Главата е пластмасова което олекотява статива, но пък се губи усещането за перфектна стабилност каквато би имала една метална глава. Изцяло бюджетно решение за начинаещи – нещо като “моя първи статив”
След бюджетното решение идват по-добрите базови стативи. Имат няколко общи черти като например:
    •    Разкрачване на краката на 3 степени, като всеки крак може да се разкрачи отделно. Това позволява поставянето на статива на неравна повърхност или такава с различни нива (да речем… стълби).
    •    По-дебело стенни крака – от там по-голяма стабилност.
    •    По-добри щипки за затягане.
    •    Гладка централна колона с кука за тежест и възможност да се обръща и така да се осигури ниска гледна точка за снимане.
След приликите какви са разликите?

Може би ще видите, че всеки модел статив е комбинация от букви и цифри. Ще отнеме много време да обяснявам всяка една комбинация какво представлява, а и не си струва да ви губя времето. Предполагам по време на ревюто лека полека ще си изясните какво стои като конфигурация зад даден статив.
Както ще видите базовия клас (без двата статива в началото) разполага с 5 серии: 100; 200; 300; 500; 600. Някъде се губи клас 400, защо не знам. Какво трябва да се знае за различните серии. Колкото по-ниска цифра толкова по-малък и лек статив. Вече знаете по-големият и тежък статив е по-стабилен и за съжаление по-досаден за носене. По-леките стативи пък не могат да носят тежки камери. Друго важно е да прецените краката от колко секции да бъдат съставени. Повече секции – по-компактен в сгънато състояние статив, но и по-тежък и според някои фотографи по-нестабилен. По-малко секции – по-голям сгънат статив, по-лек и по-стабилен. Хубаво е да прецените на място. При базовият клас, за която говорим стативите с кръгло число 100; 200; 300; 500; 600 са с 3 секции, а тези, които имат 50 – 150; 250; 350; 550; 650 са с 4 секции на краката.
Всяка серия от базовия клас се предлага с различна глава в комплект. Тук не може да направите собствен комплект и трябва да съобразите коя глава и основа ще ви свършат работа. Предлагат се класически 3 позиционни глави, които ви дават възможност за прецизно нагласяне в 3 равнини, но понеже трябва да развъртате и завъртате всяка дръжка по отделно това отнема доста време. Предлагат се и два вида ябълковидни глави (кодови имена BH и N)които са бързи за работа, но пък по-елементарният клас глава не е толкова прецизен. Има малко по-сложен клас ябълковидна глава, която позволява бързина и прецизност.
Ако сте чели внимателно ще се ориентирате зад името на даден статив какво ще имаме, например при мен фаворит за титлата “моя първи статив” е Алуминиев статив BENRO A250FN0 името в превод: алуминиев, серия 200, четири секционен с щипки и прецизна ябълковидна глава клас 0. Лесно е нали? Не?!? Добре, а пробвам с друг модел например със стабилна класика Алуминиев статив BENRO A600FHD3 – (А) алуминиев, (600) серия 600, (F) щипки, (HD3) три позиционна глава клас 3.
Няма да ви отегчавам с технически подробности защото на местата където може да се снабдите със статив те са описани подробно. Вземете камерата си със себе си и пробвайте на място.
Имайте предвид, че на етикетите максималното тегло се отнася за статично натоварване върху центъра на статива. Тоест ако пише товароносимост 5 килограма това е максимално число за натоварване в центъра. Такъв статив е предвиден за среден клас DSLR или без огледална камера с тегло до около 1.5 -2 кг.
Колоната на статива е нещо полезно и вредно същевременно. Много фотографи се изкушават да компенсират ниската височина на статива, който са взели с това да издърпват максимално колоната нагоре. Получава се ефекта на монопод върху трипод, който е далеч от стабилността, която предлага статива при прибрана колона. За пример седнете на офис стола си при максимално разтегнат амортисьор и ще усетите как започвате да се люлеете във всички посоки. Бих препоръчал ползването на максималната дължина на колоната да става само при абсолютно наложителни моменти. Самият аз понякога правя компромис с колоната до максимум 1/3.
Всяка колона има кука на която може да закачите малка тежест (или лека фотографска чанта, гиричка от 25 кг мисля че би се отразила нездравословно на повечето стативи) с което да подобрите стабилността на статива.
Полезно свойство на колоната е да се поставя обратно и по този начин да се постигне много ниска гледна точка. Е да ще трябва да сте сгушите между краката на статива освен, ако не сте оборудвани със система за дистанционно управление и наблюдение.
За съжаление колоната пречи да се разкрачи максимално статива и да има ниска гледна точка, при професионалния клас основи този проблем се решава с помощта на къса колона, скъсяваща се колона или пък със система за подвижност на колоната.

Стигнахме до професионалния клас, значи да я караме нататък.
Разнообразието от размери и допълнителна функционалност е голямо. Като за начало ще разделя професионалните основи на два основни типа: алуминиеви и карбонови. Почти всеки от класовете имам както алуминиева, така и карбонова версия. Алуминиевата версия е с по-здрава сплав сравнено с базовите стативи тръбите са по-здрави и по-дебело стенни, от което следва, че могат да носят по-голямо натоварване. Това се отразява и на теглото. В студио е лесно, но помъкнеш ли статива по наклонената крив (визирам баира) и всеки грам ти се вижда тежък. Тук идва ред на карбоновите стативи. Benro изработват тръбите за своите стативи от 8 слоя карбонови нишки като при всеки слой е с противоположна оплетка с цел максимална здравина. Колко е здрава една тръба? В офиса на вносителя Dynaphos има нещо като импровизиран тест, където човек може да стъпи на една тръба (секция от статив) и да се увери в здравината. Аз съм над 120 кг и ме издържа без проблем. Освен здравина се постига и с около 30-% лекота на секциите сравнено с алуминиевите стативи. Карбоновия статив е по-лек, по-здрав, с повече товароносимост и поглъща по-добре вибрации. За съжаление има и лоша новина – доста по-скъп е.
Какви са общите неща между основите били те карбонови или алуминиеви?
    •    Краката могат да застават на 3 различни степени.
    •    Могат да се заключват с щипки или с така наречените врътки.
    •    Имат централна не назъбена колона с кука за тежести и опция за обръщане.
    •    Централният винт, на който се закрепва главата е 3/8 в единият край и ¼ в другия, което позволява закачването камера директно за основата или алтернативна марка глава, която е ¼ стандарт.
От тук нататък следват и някои разлики, които, ако не забравя ще спомена.

Докато не съм забравил да кажа каква е разликата между щипки и врътки. Щипките е ясно, благодарение на ексцентрик затягат пластмасов или метален пръстен и по този начин фиксират двете секции на статива да не мърдат. Врътките всъщност са цанги. Те осигуряват по-здрава и надеждна връзка между секциите и не позволяват да прониква влага или прах благодарение и на допълнително добавените О рингове. Някои фотографи предпочитат щипки за по-бързо отваряне и затваряне, други (като мен) врътки за по-голяма надеждност и защита.
 Да продължа с основите.
Малко ми е трудно как да ги класифицирам затова нека ползвам системата на Benro
Основи модел 5

От тях има 4 серии отбелязани със съответен номер: 1; 2; 3 и 4. Колкото по-голям номер толкова по масивен и тежък статив. Има ги в алуминиева и карбонова версия, както и с щипки и с врътки. Всяка една от сериите може да е с 3 или с 4 секции на краката като се бележат съответно с число 70 за 3 секционните и с число 80 за 4 секционните.
Сега следва задачата по математика за 12 клас да опишем какво се крие зад името C2570Т – (С) карбонов, (2) серия, (5) модел, (70) три секционен, (Т) с врътки. Друг пример: А3580F – алуминиев 3 та серия, 5 ти модел, с 4 секции и щипки.
Принципно това го пиша само любопитните и може да не се мъчите да го четете. А прочетохте го? Е добре ще ни е полезно защото серията на статива показва горе долу и каква глава е добре да носи.
Benro се опитват да прокарват политика да се снима с ябълковидна глава от висок клас или поне такива наблюдения имам. Както забелязвате основите от модел 5 много точно си пасват с ябълковидните глави от висок клас. Следвайки логиката категория 1 върви добре с глава В1 (или ако искате с HD1), категория 2 с В2 (или HD2) и така нататък. Дори и калъфите на основите са изработени така, че вътре основата да се чувства комфортно с ябълковидна глава.
Накратко, когато избирате основа и глава гледайте те да са подходящи един за друг (Benro са дали лек жокер).
Преди да премина към следващия модел основи, карбоновия модел 5 имат възможност да им се махат гумените крачета и да им се поставят шпайкове.
Следващият модел основи е много интересен, той е от така наречените “версатилни” и се разпознава по цифрата 9 в името. Има само 2 серии 1 и 2 които са сходни като показатели на същите серии от основите модел 5. Опциите: карбон, алуминий, врътки, пръстени са налични и тук.
Преди време съм писал отделно ревю за един от “версатилните” модели и вместо да повтарям всичко наново, по-добре си вземете чашата с кафе и се разходете да го прочетете на място.
Алуминиева основа Benro A298m8
Добре дошли отново. Тук е моментът да се зачудя защо Benro не са направили по-големи серии от модел 9?!?!? Нямам отговор и продължавам.

Минавам покрай една основа, която различава видимо от до сега разглежданите – Алуминиева основа – BENRO A3190T това е основа, която в сгънато състояние става плоска и е лесно преносима закачена на куфар или раница. Не казвам, че другите основи не могат да се закачат на раница, но доста се клатят насам натам като се ходи. Гледал съм я не веднъж основата, здрава и стабилна е и отговаря като товароносимост на основите от серия 3 (то всъщност си го пише и в името) с 5 секции на краката е (5 секции се бележат с числото 90) и е с врътки, за да не зависи от лошата прогноза за времето.

Стигам до модел основи 7. Това са карбонови основи от серия 3 и 4 с по-широка основа за захващане на краката и без централна колона. Осигуряват още по-голяма стабилност и ниска гледна точка. Поради голямата им товароносимост често се използват от птичари заедно с глави люлки. При този модел затягането на секциите става само с врътки. Предлагат се във вариант 3 и 4 секции.
Приключвам с основите и се насочвам към любимите ми “тревъл” стативи.
Тези стативи са създадени изцяло да бъдат по-често с вас. Имат качествата на професионалните основи с малки разлики, но са по-компактни и от това по-ниски. Като модел се водят под номер 6 има карбонови и алуминиеви версии и при тях се разчита на 4 или 5 секции за по-голяма компактност. Вървят в комплект различни типове ябълковидни глави (поради спецификата си на сгъване (краката се обръщат наопаки) няма как да имат три позиционна глава). От този модел има 3 серии – 0, 1 и 2. Както казах това са пътнически стативи леки и подходящи за пътуване със самолет или ако катерите планина… или ако сте като мен не обичащ да носи много багаж.

Сред тревълите има и серия с допълнителни функции като например Комбиниран алуминиев статив BENRO A2682TB1 освен като класически статив, може да му се отвърти единият крак, да се завинти на него колоната с главата и така да получите монопод с добра височина. Може да не завъртате колоната а да поставите дървената топка с компас (в комплекта) и да си имате туристическа щека.
Аз съм фен на опцията за монопод защото вдигам високо над мен камерата и снимам от висок ракурс. Кадрирането е лесно през Wi Fi  на мобилният ми телефон. Ако сте сериозни пътешественици ориентирайте се към комбинираните тревъл стативи.
Няколко думи в заключение.
Както казах стативът е дългосрочна инвестиция. Изберете си хубав стабилен статив, който при добра грижа може да използвате години наред. Съобразете го с техниката, с която снимате. Бъдете мотивирани да го използвате при снимки с лоша осветеност или за ефектна нощна фотография. Ще откриете един доста различен свят и ще запазите качеството на снимките си.